Content marketing 2023

Hvis du ikke allerede gør det så er 2023 året hvor du skal i gang med at måle din content marketing. Hvis du sætter mål for hvad du skal opnå med dit indhold på hjemmesiden så kan du nemmere følge hvad der sker og måle på om det går godt eller skidt og i en fart få rettet op på det.

Marketing der er bygget op omkring unikt content kan hjælpe dig med følgende:

  • Øge kendskabet til dit brand eller varemærke
  • Tiltrække nye købeklar kunder
  • Opbygge tillid mellem B2B og B2C
  • Skabe loyalitet hos forbrugerne
  • Løse et problem hos dine kunder
  • Gøre forbrugerne købsrejse nemmere

Content marketing strategy

Inden du kan måle noget så skal du lave en content marketing strategi.

  • Hvor tit skal der nyt indhold på din hjemmeside?
  • Hvilket indhold skal der på din hjemmeside?
  • Hvem skal lave tekster, billeder, video, podcast?
  • Hvad er budskabet i indholdet?
  • Hvad skal indholdet give læseren?
  • Hvad skal du have ud af læseren efterfølgende?
  • Hvornår skal du have nået ovenstående?


Når du har en plan for dette så kan du gå i gang med at skabe dit indhold, finpudse det og følge op på det og når tid er så kan du måle om du nåede dine mål.

Dette kaldes en KPI

Content marketing strategi 2023 - SEO-Ekspert

Opsæt klare og målbare KPIér så du kan følge din udvikling

Sådan opsætter du klare KPI´er så du selv ved, hvad det er du gerne vil opnå med din content marketing i 2023.

1 mål kunne være mere salg… men det er for udefinerbart. Hvad med at sætte som mål at inden for 30 dage ønsker du at sælge 10 af varer x. Så kan du arbejde ud fra det. Hvor mange besøgende på hjemmesiden skal du have for at du sælger 1 stk af vare x. Hvis du ved det så er det “Bare” at gange op og tiltrække de mennesker.

MEN det er jo ikke bare så nemt. 

Det første du skal gøre er at tjekke om dine kunder “kan” købe vare x. Du skal lave et test køb og sikre dig at alt fungerer 100% nemt og lige til. Hvis det ikke er tilfældet så skal du starte med at fikse den del.

Hvis købet fungerer så skal du hoppe baglæns og se på hvordan får du kunden hen til din vare X. Det kan være en side eller et blog indlæg der kan være tragten til at få køberen tættere på din vare. 

Hvad skal en side / blog indeholde for at en kunde er interesseret i at købe. Hvis du ikke ved det allerede så kig på dine konkurrenter og gerne dem der sælger røven ud af bukserne. Kig på det content der leder kunderne hen til deres varer x. Hvad kan du gøre på din side som er endnu bedre end dine konkurrenter? Hvad mangler dine konkurrenter?

Du skal kun være bedre end dine konkurrenter.

Kig på dine konkurrenter og se hvad de gør. Se hvad de IKKE gør. Vær kritisk og gå over på din egen hjemmeside og gør det bedre end dine konkurrenter. Hvis dine konkurrenter har kanon gode seo tekster men ingen videoer så laver du bedre seo tekster og videoer. Hvis dine konkurrenter bruger Brand billeder eller stock fotos så laver du unikke billeder og unikke videoer. 

Videoer er gode til at fange dine kunders opmærksomhed. Vis dit produkt / ydelse frem og vis kunderne hvilke opgaver dit produkt løser for kunderne. Hvis du sælger hækkeklipper, så lav en video der viser hækkeklippere og hvordan den indstilles og vedligeholdes. Men lav også en video af hvor nem den er at bruge. Vis at både mænd og kvinder kan bruge den uden at nedlægge hele hækken ind til naboen.

Marketing budget du bør bruge på content

Hvor mange penge skal du sætte af i dit markering budget når det handler om at skabe unikt content? Hvis du har masser af penge så sæt alt det af til det som du har lyst til MEN hvis du som så mange andre nybegyndere ikke har det store budget så sæt penge af til at lære hvordan du skaber godt og unikt content.

Hvis du sætter mellem 5.000 til 10.000 kr. af til undervisning, så vil du lave den bedste marketing / seo investering du overhovedet kan lave.

Det er jo sådan at du er den der kender dit produkt / ydelse bedst. Du skal blot lære hvordan du formidler budskabet så det bliver unikt og værdifuldt for din læser. Når du har lært det så står du bedre end de fleste SEO folk.

⇒ SEO klub plus er netop opbygget så du både lærer teknikkerne og at skrive / skabe unik content samtidigt med at du får online hjælp flere gange hver måned.

Content marketing budget SEO-Ekspert.dk

Når du har skabt dit unikke content og du har seo optimeret det, så giver det mening at købe hjælp udefra til at lave ekstern / off page marketing. Husk altid at det værste SEO optimering du kan lave er at lave ingen ting. Når du laver nyt indhold til din hjemmeside så er det meget bedre end slet ikke at lave noget. Så alle start-up og nybegyndere skal ikke holde sig tilbage med at gøre noget for deres egen side. Alt hvad du kan fortælle eller vise om din ydelse / vare bør kunne findes på din hjemmeside. Derfor gå endelig i gang med at skabe online content.

FAQ - Content marketing

Hvad er content marketing?

Content marketing er når du fokuserer på at skrive til kunden og deres behov frem for at skrive om dig og din ydelse.

Du skal fortælle levende, beskrivende så du fanger læseren og de er klar til at gøre hvad som helst for at få lov til at handle med dig.

Når du skriver skal du skrive direkte til læseren lige som den tekst du læser lige nu. 

Når du skriver tekster så skal du undgå at bruge ord som vi, mig, vores, jeg. Du skal undgå at fortælle om det du sælger men fortæl om løsningen.

Når mekanikeren skal skrive tekster, så skal han ikke skrive om hvad de kan på værkstedet men, de skal fortælle at når deres kunder bruger dem så kører de aldrig forgæves til værkstedet. Hvem kender ikke det at skal have lavet bilen og så har de ikke tid før om 14 dage. Kunderne vil til nu og her.

Kort sagt så skal du skabe relevant og værdifuldt indhold på din hjemmeside / webshop

Hvad er content strategi

  1. Find ud af hvad hvem din målgruppe er.
  2. Find ud af hvad din målgruppe vil have.
  3. Lav indhold specifikt til din målgruppe.
  4. Giv din målgruppe masser af værdi.
  5. Mød din målgruppe på flere kanaler on og off page.
  6. Invester din egen tid til at producere indhold – Du er virksomhedens branding ekspert.
  7. Brug en marketing-strategi der passer til din målgruppes søgeadfærd.

Bruger du disse redskaber til din content marketing?

Billeder

Har du produktbilleder?
Bruger du mange billeder?
Brug foto der fanger blikket.
Har du relevante foto?
Brug beskrivende billeder.
Brug rigtige billedstørrelser.

Ekspert

Deler du ekspert viden?
Nørder du med kunderne?
Skriver du en whitepaper?
Viser du nye teknikker?
Offentliggør du analyser?

Grupper

Workshop?
Foredrag?
Webinar?
1 til 1?
Co working?
Demonstrationer?
Q & A?
Tips og Tricks?
Konkurrencer?

Video

Bruger du video?
Bruger du YouTube?
Laver du produktvideoer?
Undervisningsvideoer?
Træningsvideoer?
Video Guide?
Kundeudtalelser?
Info videoer?
Underholdningsvideoer?

Info

Statestikker?
Analyser?
Grafer?
Processer?
Strategier?

SOME

LinkedIn?
Reddit?
Instagram?
Tiktok?
Watsapp?
Telegram?
Facebook?

Podcast

Laver du podcast?
Er du live med dine kunder?
Har du 1 eller 2-vejs dialog med dine kunder?
Har du lavet en lydbog?
Er du i radioen?
Interviews?

Skriv

Skriver du blog?
Laver du artikler?
Har du en E-bog?
Nyhedsbreve?
Tekniske beskrivelser?
Guide?
Tjeklister ?

Email

Nyhedsbreve?
Videns deling?
Nyheder?
Anmeldelser?
Tilbud?
Cases?

Hvis du kigger på din forretning og det du skal sælge samtidig med at du kigger her over. Hvor mange af ovenstående SEO værktøjer bruger du og måske endnu mere vigtigt, hvor mange af dem kan du bruge? Faktisk så mener jeg at der er mindst 34 af de ovenstående ting som alle virksomhedsejere kan bruge når de vil have fat i kunderne. 34  ud af 60 muligheder. Men hånden på hjertet… hvor mange bruger du af dem… 4-5 stk eller kan du snige dig op på 9-10 stk alt i alt. Hvorfor bruger du ikke 20 af dem… så er det 33% af alle muligheder.

Kig på dine konkurrenter og se hvor mange af dem der bruger flere end dig. Når du har talt op så ved du hvorfor dine konkurrenter har flere kunder eller højere omsætning end dig.