Find hjælp til seo, i denne SEO ordbog.
A.
Algoritme:
Dette er en kompliceret kode der er bygget til at gennemgå internettet for at finde det søgeord du taster ind i eks. Google. Koden er lavet så den ikke kun leder efter det ord men også betydningen, forklaringen og 500 andre ting.
ALT tag:
På Dansk også kaldet alternativ tekst. Det er den tekst som Google kan læse hvor du har beskrevet hvad billedet er. De blinde kan få teksten læst op, når de holder musen hen over billedet. ALT tag bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvad der er på dine billeder. Dette gælder alle steder på din hjemmeside, i bloggen, i shoppen og på dine sider. Optimal brug af ALT tag medvirker generelt til at forbedre din hjemmeside eller webshoppens muligheder for gode placering i søgeresultaterne. Det vil give god værdi i Googles billedsøgninger. Brug gerne dit hjemmeside navn i billederne.
Hvad er Ankertekst? eller på engelsk Anchor text:
Ankertekst er selve teksten i dit hyperlink. Det er særdeles vigtigt i forhold til søgemaskineoptimering. Ankertekst er relevant fordi det fortæller Google noget om det indhold der er på den side der bliver linket til.
B.
Backlinks:
Backlinks er alle de links fra andre hjemmesider der linker ind til din hjemmeside. Jo bedre links du har, jo bedre kan søgemaskinen forstå værdien af indholdet på din side. De to vigtigste faktorer for søgemaskinen her er ankerteksten, og relevansen fra den hjemmeside linket kommer fra i forhold til den hjemmeside, som linket fører til.
Black Hat SEO:
Det er noget rigtig skidt at begynde på. For bare 3-4 år siden var det meget brugt. Når google opdagede det så kostede det placeringer og i værste tilfælde ryger hjemmesiden helt ud af søgeresultaterne. Du kan læse en del om Black Hat SEO i dette blog indlæg
Bounce:
Et bounce er når en besøgende på din hjemmeside eller webshop kun besøger en side før de logger ud igen.
Bounce rate:
Bounce rate eller afvisningsprocent viser hvor stor en andel af de besøgende der forlader siden igen uden at klikke videre. Eksempel er der 1000 besøgende på en bestemt kampagne, heraf går de 600 videre til andre af dine sider og 400 andre ikke gik videre. Din afvisningsprocent vil her være 40%(400/1000X100) Bounce rate bruges til KPI måling for succesraten for hjemmesider, kampagner m.m.
C.
Canocical/ Canocical Tag:
Et Canocical Tag bruges til at undgå problemer med kopieret indhold og er måden hvorpå du fortæller søgemaskinen at denne URL er den originale side, og som andre undersider er kopier af.
Hvis du har flere undersider med det samme keyword og indhold, kan det forvirre søgemaskinen. Det er derfor hensigtsmæssigt at oprette canocical tags så der peges på den side du gerne vil have skal vises i søgeresultaterne. En kanonisk side er den foretrukne udgave af en række sider der ligner hinanden meget.
Clickbat:
Clikbat er tekst eller indhold der udelukkende har til formål at få folk til at klikke på et givent link. Clikbat bruges tit negativt fordi det ikke giver den besøgende hvad de kunne forvente ud fra teksten. Altså en sensationslignende overskrift, der udelukkende forsøger at lokke dig til at gå ind på siden.
Cloaking:
Cloaking er 100% Black Hat SEO. Det er når du skriver tekster der kan ses af google men ikke af læseren. Det kunne være hvis du på en hvid side skrev en masse med hvide bogstaver. Det kan Google læse men dine besøgende kan ikke læses og det er i den grad noget Google slår hårdt ned på. Så hvis du har lavet det så se at få det givet noget farve så alle kan se det.
CMS:
CMS står for Content Management System som er et webprogram eller system der styrer din hjemmeside og indhold. Der findes flere forskellige systemer som Word Press, Square Space, Wix m.m.
Content:
Content er alt det du har på din hjemmeside, altså alle dine tekster, billeder, videoer, interaktive beregnere m.m. Content er det engelske ord for indhold. Når du snakker om content hvad er så bedst her i 2023.
Du kan faktisk læse en god artikel her der svarer på lige netop det spørgsmål
Core Web Vitals:
Core Web Vitals er Googles vurdering af hastigheden på din hjemmeside. Her vurderes på hvornår det primære indhold indlæses, hvor hurtigt din side reagerer på interaktion og hvor stabilt det visuelle indhold er på din side.
Du kan følge din egen sides Core Web Vitals på Google Search Console
CRO = Conversion Rate Optimization:
Med CRO forsøger man at øge andelen af besøgende der ender med at konvertere ved at købe en varer, tilmelde sig et nyhedsbrev, bestille en ydelse eller andet du gerne vil have de besøgende til. Det kan være alt lige fra optimering af tekster, flytte knapper så de er mere synlige til mere avancerede forsøg. For virksomhederne er det bedre at øge konverteringsraten ift. at øge antal besøgende
Crawler:
Crawler er et program, stykke automatiseret softvare, som søgemaskinerne bruger til at der besøger forskellige sider på nettet for at indeksere dem. Google bruger en webcrawler til at finde ud af, hvad der skal ligge hvor i søgeresultaterne
Crawling:
Crawling er processen hvor søgemaskinen gennemgår din hjemmeside og hjælper til med at forstå den. Crawling finder frem til forskellige web-adresser ved at følge de link du hat lagt ind, læse sitemaps og i det hele taget navigere rundt på din side.
CTA = Call to action:
Et call to action er et forsøg på at få den besøgende til at foretage en handling. Det er en linje tekst som opfordre brugeren til at gøre en specifik handling
De mest brugte er nok ”Bestil her” ”Book nu”” tilmeld dig her” og lignende. Når du opretter call to action kan du selv vælge den tekst der skal stå, vælge hvordan call to action ”knappen” skal se ud.
CTR:
CTR er forkortelse for Click Through Rate og viser hvor mange besøgende der på en bestemt side har klikket på et bestemt link. Målingen kan f.eks. bruges til måling af om en annoncekampagne har været en succes. 10 klik ud af 100 besøgende giver en CTR på 10
D.
Disavow:
Disavow er et Google værktøj hvor du har muligheden for at fravælge backlinks og domæner, altså du kan fravælge dårlige links som typisk er spamlinks. Det giver dig muligheden for at udpege de links, som du mener skader din hjemmeside. Du kan fortæller Google at de dårlige links på listen, ikke skal tælle med i regnskabet om, hvordan din side skal rangeres.
Duplicate content?
Duplicate content, på dansk kopieret indhold, det er NO GO. DU vinder intet ved at skrive den samme tekst på din side som en anden har på sin side. Duplicate content er et af de mest brugte sætninger inden for SEO / søgemaskineoptimering. Duplikeret indhold kan give uopretlig skade på din hjemmeside eller webshop. Søgemaskinerne vurderer unikt indhold meget højt. Begrebet Dublicate Content forkortes ofte til DC
E.
E-A-T:
Står for ekspertise, autoritet, troværdighed og er en overordnet model der bruges til at vurdere den overordnede kvalitet af en webside og dens indhold.
E-A-T er mere vigtig for nogle sider end andre og bruges især til en bestemt type sider der går under klassificeringen YMYL.
E. A. T. Score?
E. A. T. står for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Det er en model der bruges af Googles Quality Raters til at vurdere din hjemmeside og dit indhold samt kvaliteten.
F.
FFA:
Betyder ”Free For All” Det er en slags linkside hvor dit link kun virker i et begrænset tidsrum. Har du tilmeldt en URL vil den starte i toppen og efterhånden flytte sig nedad for til sidst at ryge ud, efterhånden som der bliver tilmeld nye URL. Denne type link tilfører ikke din hjemmeside meget værdi eller måske slet ingen.
G.
Google:
Er den største søgemaskine på internettet. Det er stedet hvor du skal sikre dig at din hjemmeside bliver fundet. Det hedder sig at søgemaskinen Google er neutral men det er der dog en del tvivl om da det jo som bekendt er muligt at “Købe” sig til reklamer og dermed komme til at ligge øverst og fremhævet i søgeresultaterne.
GTM:
GTM er en forkortelse for “Go To Market” Kort fortalt – Hvordan vil du komme ud med dit brand og skabe dig en position på det marked der er relevant for dig. Her kræver det en strategi og dette kaldes for en GTM strategi.
H.
Health Score:
Health Score er et helbredstjek af din hjemmeside, som du kan få med SEO-værktøjet Ahrefs. Her kigges på fejl på siden som f.eks. døde links (404 fejl), for lav hastighed, for mange redirects osv.
H-tags:
H-tags er overskrifter, headers, altså din landingssiders overskrifter og en af de vigtigste faktorer og afgørende for hvor let teksten på din side kan læses af den besøgende. H-tags går fra H1 til H6, men mest brugt er nok H1-H4. H-tags er vigtige for din SEO, fordi de fortæller hvad din landingside handler om og giver en form for struktur på siden. H-tags medvirker til du kan opnå en højere placering på Google, når du bruger dine søgeord i overskrifterne. Når du optimerer dine overskrifter, så skal du kunne danne dig et indtryk af, hvad teksten handler om, ved at skimme overskrifterne. Kan du forstå indholdet, kan dine besøgende og Google det også.
H1 er overskrift hvor der bruges det/de bedste udvalgte søgeord. H2 er underoverskrifter, H3 er under-underoverskrifter, H4 er under-under-underoverskrift.
HTTP Status koder:
HTTP Status koder er beskeder fra serveren. Den meste sete status kode som du nok kender er en fejl 404 Hovsa siden findes ikke. Men der er mange andre koder som du bør kende til hvis du arbejder med SEO OPTIMERING.
Her under kan du se nogle af det mest gængse HTTP status kode
Hvis du vil se flere HTTP Status koder så kan du se dem alle sammen her på siden
Hyperlink:
Hyperlink er et ord eller et symbol der er fremhævet, som du kan klikke på for at blive sendt videre til en anden side. Hyperlink er tit markeret med en blå farve eller en anden farve end tekstfarven.
I.
Interne links:
Interne links har til formål at sende brugeren rundt på din hjemmeside, altså kommer brugeren til et andet sted på din hjemmeside. Som eksempel er der ofte øverst på en hjemmeside menupunkter, og når der klikkes på et af dem, så kommer du til den side som menupunktet beskriver.
Indgående links:
Indgående links er et link der peger til din hjemmeside fra en anden hjemmeside. Indgående links skal være relevante når du får dem fra andre hjemmesider, jo større er chancen for din hjemmeside bliver mere synlig. Når Google udregner den såkaldte Google PageRank er antallet og relevansen af indgående links en faktor der er med i beregningen.
J.
Java og JavaScript:
Er begge kodesprog, men to vidt forskellige slags kodesprog.
Java er et programmeringssprog der blev udviklet helt tilbage til 1990. Java et et objektorienteret programmeringssprog hvilket betyder at koden til at lave et program er opdelt i såkaldte klasser, som hver især har deres eget ansvarsområde. Java bruges til at udvikle mobilapps, webapps, desktopapps, spil og meget mere. I 2021 var det det tredje mest populære programmeringssprog efter JavaScript og Python.
JavaScript er det mest benyttede scripting-sprog på internettet. JavaScript et klientside scriptsprog, der betyder at det udføres direkte i browseren og ikke på serverniveau. JavaScript er meget populær og bruges til at skabe app- og hjemmesideapplikationer, bygge hjemmesideservere, designe browserspil og vigtigst er det, at sproget kan bruges til at skabe interaktive hjemmesider.
JavaScript læses ikke af søgemaskiner, så du skal derfor ikke placer indhold i JavaScript som du vil have søgemaskinerne til at finde.
K.
Ordet Keyword dækker mange ting herunder kan du se flere kombinationer hvor ordet hænger sammen med andre beskrivende ord. Sådan er det ofte når det handler om SEO optimering så er det ikke nok at kende “grundordet” men du skal også vide hvad det kan / er sammensat med i forbindelse med optimeringen på din side. Her kan du faktisk se flere definationer der er meget vigtigt i forhold til “keywords”
Keyword:
Keyword er det engelske ord for nøgleord/søgeord. Keywords er de ord som en bruger indtaster når der skal udføres en søgning. Det er det/ de ord der skal fortælle søgemaskinerne om det indhold der er på siden.
Keyword cannibalization:
Keyword cannibalization eller søgerords kannibalisme er, når en hjemmeside har flere forskellige sider der konkurrerer om det samme søgeord. Kannibalisme kommer fordi de æder hinandens potentiale, og resultere i at siden falder ind og ud af søgeresultatet.
Keyword density:
Søgeordstæthed eller nøgleordstæthed er det antal gange et søgeord eller et udtryk vises på din hjemmeside i forhold til det samlede antal ord. Ved søgemaskineoptimering er søgeordstæthed en af de forskellige faktorer der er relevante for vurderingen af websitet.
Keyword stuffing:
Keyword stuffing er hvis du forsøger at øge en sides placering ved at indsætte et stort antallet af søgeord i hjemmesidens indhold. Et forsøg på at skabe mere trafik til webstedet.
L.
Landingpage/ Landingside:
Landing page eller Landingside er en enkelt side af din hjemmeside/website. En hjemmeside indeholder altså en masse forskellige landing pages, afhængig af hvor stor din hjemmeside er.
Der findes mange sammenhænge og forklaringer der høre sammen med hvad link er. Når du har med link at gøre så er det vigtigt at du ved hvad der er bedst og hvad der er skidt. Link kan smadre din side og link kan hæve din side op til de bedste placeringer på Google. derfor skal du sætte dig grundigt ind i link.
Linkbuilding?
Linkbuilding betyder at du bygger link imellem interne og eksterne sider. Linkbuilding kan både gå ind og ud af din hjemmeside samtidig med at det kan gå rundt på din hjemmeside.
M.
Metabeskrivelse:
Metabeskrivelse er den tekst der ligger under et organisk søgeresultat, din Meta Title. Metabeskrivelsen skal kort beskrive indholdet på hjemmesiden og må maks. indeholde 135-160 tegn. Aldrig mere end de 160 tegn, ellers straffer Google dig.
Google straffer også hvis du skriver en lokkende men misvisende metabeskrivelse.
Skriver du til gengæld en god og fængende metabeskrivelse, kan det være med til at flere klikker på din side. Det vil så være med til du får en bedre CTR ( Click Trough Rate) og i sidste ende give din side en bedre placering. %. Da Google vægter en høj CTR kan en god Metabeskrivelse altså være med til at du opnår en højere placering.
Meta Title:
Når folk søger efter noget på Google så kommer der en masse resultater op. I hvert resultat er der en Url, en blå linje med en overskrift og 1-2 linjer nede under.
Den blå linje / overskriften er din Meta Title.
Morningscore:
Er et Dansk udviklet SEO værktøj. Her kan du nemt få overblik over fejl på din hjemmeside, samt overblik over de mest brugte søgeord på Google og konkurenternes søgeord. Værktøjet er på DANSK så alle kan være med.
Morningscore er en online SEO-værktøj, der hjælper brugerne med at forbedre deres hjemmesides placering i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google. Morningscore tilbyder en række funktioner, der hjælper brugeren med at evaluere deres nuværende SEO-strategi og identificere områder, der kan forbedres. Værktøjet gør brug af en “morningscore”, der udregnes på baggrund af hjemmesidens relevans, synlighed, konkurrence og troværdighed. Brugeren kan få adgang til detaljerede rapporter, der viser deres nuværende score og giver forslag til, hvordan scoren kan forbedres. Morningscore er designet til at være brugervenligt, og har en intuitiv brugerflade, der gør det nemt for selv begyndere at forstå og anvende.
N.
Noindex:
Noindex bruges af websideadministratoren til at styre hvilke undersider der ikke skal indekseres af søgemaskinen og bliver dermed heller ikke vises i søgeresultatet.
Noindex bruges på undersider af dit website som du ikke ønsker skal være synlige i søgeresultatet, det kan være fordi indholdet er for mangelfuldt og ikke har samme høje kvalitet som resten af dit indhold, en loginside, tak for købet side eller lignende. Disse sider har ikke relevans for brugeren der søger på Google, og når det ikke er relevant for brugeren, så er det heller ikke relevant for Google.
Man indsætter noindex tag i enten sit websites metatags, robots.txt-fil eller bruger et plugin der kan gøre det.
Nul klik søgning / 0 klik løsning / zero click search:
Nul klik søgning henviser til en søgeforespørgsel på en søgemaskine, eks Google, Bing, Yahoo, hvor brugeren får sit svar i søgeresultatet, uden at besøge den hjemmeside der har svaret. Dette skyldes, at søgemaskinen viser svaret direkte på selve søgeresultatsiden ( SERP ), og brugeren behøver derfor ikke at klikke videre til en hjemmeside for at få sit svar.
0-klik søgning er blevet mere populært i takt med, at søgemaskiner som Google forsøger at øge brugervenligheden og reducere antallet af klik, som brugere skal foretage for at finde det, de søger. For eksempel kan zero click search omfatte svar på spørgsmål som vejrudsigt, valutakurser, definitioner og andre lignende oplysninger, der kan præsenteres direkte på søgeresultaterne.
Selvom nul klik søgning kan spare tid for brugeren, kan det påvirke trafikken til hjemmesiderne og have konsekvenser for digital markedsføring.
Nøgleord:
Keyword er det engelske ord for nøgleord/søgeord. Keywords er de ord som en bruger indtaster når der skal udføres en søgning. Det er det/ de ord der skal fortælle søgemaskinerne om det indhold der er på siden.
O.
Off page:
Off page betyder alt det der ikke sker på din hjemmeside. Det kan være alt fra sociale medier, e-mails, influenser, YouTube og linkbuilding.
Off page søgeoptimering er en vigtig del af en effektiv løsning for online markedsføring. Det dækker over de handlinger og metoder, der ikke udføres på selve websitet, men i stedet på andre online platforme. Det omfatter primært linkbuilding, hvorved man får andre websites til at linke til ens eget site, samt deling af indhold på sociale medier og andre relevante online kanaler.
Off page optimering er vigtigt for at opbygge autoritet og troværdighed for ens website og dermed forbedre dets placeringer i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Ved at have en stærk off page strategi kan man skabe et større online-eftermæle, brandbygning og øge trafikken til ens website. Det kan kræve tid og ressourcer, men det er en værdifuld investering for næsten enhver virksomhed, der ønsker at forbedre sin synlighed og tiltrække flere kunder.
On page:
On page betyder direkte oversat på din hjemmeside. Det er altså alt det der foregår eller som du kan ændre og påvirke på din hjemmeside.
On-page SEO-optimering henviser til processen med at foretage ændringer og forbedringer af en websites interne faktorer for at forbedre dets placering og synlighed i søgemaskiner. Det involverer forskellige teknikker såsom optimering af interne links, skabe relevant og høj kvalitets indhold, inkludering af nøgleord i side titler og beskrivelser, forbedring af hastighed og brugeroplevelse på websitet og sikring af korrekt formatering og struktur på websiden.
Effektiv on-page optimering sikrer også, at websiden er brugervenlig, nem at navigere og tilgængelig for søgemaskiners robots. Ved at optimere on-page faktorer kan et website forbedre sin placering i søgemaskinerne, skabe mere organisk trafik og i sidste ende forbedre dets samlede online synlighed og præstation.
Organisk trafik:
Organisk trafik betyder den trafik der kommer til din hjemmeside på en naturlig måde, altså ved at en besøgende har klikket på et link i Googles organiske efter at have foretaget en søgning. Betegnelsen organisk betyder naturligt og at det ikke er en betalt annonce.
Det betyder, at brugerne har fundet din hjemmeside ved at søge på et bestemt emne, der er relateret til det indhold, du har på din side. For at opnå organisk trafik er det nødvendigt at have en høj placering i søgeresultaterne, og det er en proces kendt som SEO (Search Engine Optimization).
SEO omfatter en række teknikker, der hjælper med at optimere din hjemmeside, så den opfattes som relevant og værdifuld af søgemaskinerne, og dermed opnår en højere position i søgeresultaterne. Organisk trafik er en vigtig kilde til besøg på din hjemmeside, da det signalerer, at din side tiltrækker interesse og relevans for søgere.
Opret bruger:
Hvis du har brug for at få en ekstra bruger på dit kontrol panel så kan du se denne video hvordan du gør. Tænk dig om hvem der får adgang til din hjemmeside. De kan ofte se det sammen som dig. Når du skal have en fremmed person ind på dit kontrolpanel så kan der være nogle GDPR regler du skal forholde dig til.
P.
POWER ORD:
Når du arbejder med SEO så skal du have styr på dine POWER ORD. Det er nemlig ikke alle ord der er lige gode på din hjemmeside. powerord er ord der fanger folk. Med disse ord kan du skabe nysgerrighed, frygt for at miste noget vigtigt, opbygge din troværdighed, du kan pirre læserens forfængelighed, du kan fænge via noget simpelt eller enkelt… Ja du kan gøre mange ting med power ord.
PUNYCODE:
Er et værktøj der omkoder værtsnavne ( eks.æ,ø,å ) også kaldet unicode tegn. Internettet kan ikke læse unicode-tegn og derfor træder ASCII til, og indsætter kodestykker i url så internettet kan læse linket. Denne forklaring er meget forenklet. Hvis du har en url med eks æ, ø eller å så anbefales det at købe domæner der er stavet med eks: ae, oe eller aa, da internettet ved hvad disse bogstaver betyder. Dette vil ikke ødelægge din SEO optimering når du bruger de forkortelser, tværtimod.
PX:
Dette er en forkortelse for PIXEL – En pixel er en digital måleenhed. Denne regnes i firkanter. Mange ting måles i px når du arbejder online. Når du skriver så er der forskel på hvor mange pixel dine bogstaver fylder. M, W og Æ fylder eks meget mere end I gør. Derfor kan skal du tænke dig om når du skriver en meta “sniipit” da du hurtigt kan bruge dine pixel ved at indsætte unødige tegn og ord. Pixel bruges også i forhold til dine skrifttyper og størrelser på bogstaver. Eks har alle dine skrifttyper forskellige px. Det anbefales pt at din tekst type er mindst 16 PX af hensyn til læsevenligheden på mobiler.
Q.
R.
Redirect:
Redirect er en videresending til en ny side. Teknikken bruges til at sende besøgende og søgemaskinerne fra en adresse til en anden, f.eks. når du vil slette en gammel side. Det bruges ofte når en hjemmeside flytter fra et gammelt domæne til et nyt domæne, men det kan også være en udgået model af en varer fra f.eks. 2022 der erstattes af en ny model her i 2023. Der findes midlertidige redirects ´, 302 redirects og så permanente redirects, 301 redirects.
S.
SEO:
Hvad betyder SEO – Direkte oversat til Search Engine Optimization og på Dansk betyder det kort og godt Søgemaskineoptimering”
SEO er den type optimering du kan lave on page og off page der også kaldes “Organisk optimering”
SEO ORD:
De ord der skrives i søgemaskinerne er SEO ORD. Seo ord kaldes også Keywords. Når du arbejder med søgemaskine optimering så er det vigtigt at vide hvilke ord der bruges for at finde et svar. Mange af os kender udtrykket en robotplæneklipper og ville bruge det ord men folk skriver faktisk også plænerobot eller plæneklipper robot og derfor er det vigtigt at få afklaret hvilke ord og synonymer en tekst skal indeholde for at ramme så mange mennekser som muligt.
SEO VÆRKTØJ:
Dette er et online redskab der kan hjælpe med at skabe overblik over din hjemmeside. Der findes Gratis værktøjer og betalte værktøjer. Hvis du er god til Engelsk så findes der mange gode og dyre værktøjer men hvis du vil have det på dansk så kan du få afgang til morningscore fra 100 kr pr måned + moms via din SEO-Ekspert.dk
SITEMAP:
Sitemap er et indeks over siderne på din hjemmeside. Sitemappet er med til at gøre det lettere for søgemaskinens crawlere at forstå din hjemmeside. Sitemap kan også hjælpe dig, med at få et overblik over hjemmesidens struktur. Har du mange sider er det bedst at opdele sitemappet i kategorier.
SLIP-UPS:
En SEO slip-up eller fejl er en handling eller praksis, der skader en hjemmesides SEO-rangering. Dette kan ske, hvis en hjemmeside bruger forkerte eller ukorrekte nøgleord, spammer metatitler og beskrivelser eller fylder sider med for meget og irrelevant indhold. Andre slip-ups kan omfatte en dårlig eller ineffektiv link building-strategi, overdreven brug af annoncer eller pop-ups og manglende responsivt design. Disse fejl kan have alvorlige konsekvenser for en hjemmesides synlighed i søgeresultaterne, fordi søgemaskinerne straffer hacks, der manipulerer rangeringer og udgør en risiko for deres brugere. Det er derfor vigtigt at undgå SEO slip-ups og følge bedste praksis for at opretholde en høj rangering og et godt online ry.
SØGEORD:
Keyword er det engelske ord for nøgleord/søgeord. Keywords er de ord som en bruger indtaster når der skal udføres en søgning. Det er det/ de ord der skal fortælle søgemaskinerne om det indhold der er på siden.
SØGEORDSTÆTHED:
Søgeordstæthed eller nøgleordstæthed er det antal gange et søgeord eller et udtryk vises på din hjemmeside i forhold til det samlede antal ord. Ved søgemaskineoptimering er søgeordstæthed en af de forskellige faktorer der er relevante for vurderingen af websitet. Jeg anbefaler at du holder dig mellem 1 og max 1,8 % i forhold til hvor mange gange du bruger søgeordet i teksten. De fleste seo værktøjer regner ud for dig hvad procenten er.
T.
Teknisk SEO:
Teknisk SEO er betegnelsen for det tekniske arbejder der kræves på din hjemmeside, for du kan rangere helt i top i søgeresultaterne.
Med teknisk SEO skal man bestræbe sig på at gøre det lettere for søgemaskinen at crawle siden. Det gør du ved at opbygge en god struktur, så den er overskuelig, brugervenlig og nem at navigere rundt i, og at du har et godt indhold. Den skal samtidig være bygget på en god stabil og hurtig platform, så du har en hurtig sidehastighed. Teknisk SEO er nødvendig for siden kan blive indekseret af en søgemaskine.
Er din hjemmeside fuldstændig optimeret vil du få den højeste mulige score i dit analyseværktøj Health Score
Tekster:
Hvad er SEO tekster ? Det er tekster der er skrevet med det formål at give læseren en masse værdi, samtidig med at der er brug tid og energi på at skrive så Google forstår teksten og sender de læsere ind der leder efter netop den viden der er i teksten. En seo tekst kræver finpudsning og strategisk opbygning.
U.
Udgående Link:
Er et link der fører fra din hjemmeside til en anden hjemmeside. Et eksternt link kunne f.eks. være, en test af et produkt du forhandler, hvor du linker til testen eller det kan være et link ud til dine profiler på de sociale medier.
URL:
Er en forkortelse af Uniform Ressource Locator og bruges til at beskrive adressen på en bestemt hjemmeside og undersider. Det bliver af og til også betegnet som internetadresse eller hjemmesideadresse. Url er opbygget på følgende måde. Skemanavn://subdomæne.domæne.topdomæne:port/sti/side. Subdomæne.domæne.topdomæne betegnes også for servernavnet.
Det du ofte ser er Https://domæne.dk og herefter han der dannes side-, kategori-, blog- eller vare sti der vises hver for dig efter hovede url med /side/kategori/vare-navn/
V.
Videokarrusel:
Med en Videokarrusel formatet, kan du vise 2 eller flere billeder og/eller videoer i én annonce.
Her får hvert billede/video deres egen overskrift, beskrivelse og link og du kan samtidig opfordre til en eller anden form for handling på hvert billede/video.
Du kan rulle igennem karrusellen, ved at stryge på mobilen eller klikke på pilene på computeren. Billeder og videoer rangeres ud fra søgemaskinens algoritmer.
Voice Search:
Voice Search er stemmesøgning, hvor du bruger din stemme til at foretage en søgning. Her vil søgemaskinen vokalisere resultaterne og du modtager dem ”eyes-free” på dine højtalere. Voice Search kan være med til at øge din synlighed endnu mere.
W.
White hat SEO:
Kaldes søgemaskineoptimering der ikke overskrider Googles regler og retningslinjer, og er den anbefalede tilgang til arbejdet med SEO. White Hat er det modsatte af Black Hat SEO.
Webmaster guidelines:
Er de retningslinjer og anbefalinger, der kommer fra de virksomheder der står bag søgemaskinerne. De har til formål at give alle der arbejder med hjemmesider, mere information og viden om hvordan man laver en hjemmeside der indekseres korrekt, og ifølge søgemaskinerne er til gavn for brugerne. Det er både i forhold til content, altså indhold, den tekniske SEO og linkbuilding.
X.
XLM Sitemap:
Et XLM-sitemap et en fil der dokumenterer alle undersiderne på en hjemmeside. En liste over alle billeder, sider, artikler osv. som du har på din hjemmeside. XLM-sitemap er som en instruktionsbog udarbejdet i XLM-sprog og fortæller googlebots at de skal crawle og indeksere lige de sider du ønsker, og holde sig fra de sider, som du har markeret du ikke ønsker bliver indekseret.
Der findes to forskellige typer sitemaps, XLM-sitemap og HTML-sitemaps. XLM-sitemaps er ikke synlig for brugerne, men kun til gavn for googlebots
Y.
YMYL:
Står for Your Money or Your Life. Websider der sælger produkter, ydelser, eller levere tjenester eller oplysninger som kan påvirke brugerens liv, helbred, økonomisk stabilitet eller sikkerhed kategoriseres af Google som YMYL. Det er altså en beskrivelse af noget bestemt indhold på din hjemmeside. Indhold der har magten til at påvirke en større beslutning der vedrører en persons penge eller liv. Der er isæt vigtigt når man vil have en side er retvisende og opnå en høj E-A-T værdi.
Z.
Zombie- trafik:
I mange år har Zombie trafik været et kendt problem. “Zombitrafik” er en betegnelse for trafik på en hjemmeside, der ikke kommer fra ægte brugere/mennesker, men i stedet trafik der er genereret af robotter eller spam-bots. Disse bot-genererede besøg er ofte uden nogen reel interesse i det indhold, hjemmesiden tilbyder, og kan derfor ikke konvertere til nogen form for værdifuld handling. Det kan også have en negativ indvirkning på hjemmesidens trafik og vækst, da det kan vildlede ejeren til at tro, at der er mere aktivitet på hjemmesiden end der faktisk er. Zombie trafikken kan ligeledes have negative konsekvenser for søgemaskineoptimeringen, da det kan påvirke antallet af besøg på webstedet og dræne lukrative annonceringsbudgetter. Trafikken kan også kompromittere analyser og dataindsamling, da den ikke repræsenterer ægte besøgende, der reagerer på indholdet på hjemmesiden.
:
Æ.
Æ:
Hvordan bruger du Æ rigtigt på din hjemmeside. Æ kan du altid bruge i dine tekster og overskrifter. Google forstår bogstavet men når det kommer til din URL så skal du kalde den ae. Dette gælder uanset om du bruger Æ i tilnavne, domæner, url, billeder eller andre stier der ender på internettet.
Ø.
Ø:
Hvordan bruger du Ø rigtigt på din hjemmeside. Ø kan du altid bruge i dine tekster og overskrifter. Google forstår bogstavet men når det kommer til din URL så skal du kalde den oe. Dette gælder uanset om du bruger Ø i tilnavne, domæner, url, billeder eller andre stier der ender på internettet.
Å.
Å:
Hvordan bruger du Å rigtigt på din hjemmeside. Å kan du altid bruge i dine tekster og overskrifter. Google forstår bogstavet men når det kommer til din URL så skal du kalde den aa. Dette gælder uanset om du bruger Å i titel, tekster, domæner, url, billeder eller andre stier der ender på internettet.
SEO-ekspert.dk
For at give de bedste oplevelser bruger vi teknologier som cookies til at gemme og/eller få adgang til enhedsoplysninger. Samtykke til disse teknologier vil give os mulighed for at behandle data såsom browseradfærd eller unikke id'er på dette websted. Hvis du ikke giver samtykke eller trækker dit samtykke tilbage, kan det påvirke visse funktioner og funktioner negativt.